Uitleg werkvorm

Wat?

Ter herhaling van de lesstof gaan de leerlingen 'de slimste mens' spelen.

 

Voorbereiding

Je hebt voor deze werkvorm de volgende zaken nodig:

  • Een presentatie met daarin je opdrachten.
  • Wisbordjes (zelf maak ik 5 à 6 groepjes, dus ik heb 6 wisbordjes) + markers.

 

Bereid 3 rondes met vragen voor:

Ronde 1: puzzel

In deze ronde krijgen leerlingen een schema te zien met daarin 12 woorden. Ze moeten drie setjes, van vier woorden maken, die bij elkaar passen.

 

Ronde 2: 3-6-9

In deze ronde moeten leerlingen diverse vragen beantwoorden. Vraag 3-6-9-12-15 leveren dubbele punten op!

 

Ronde 3: open deur

In deze ronde krijgen de leerlingen een gebeurtenis/persoon/begrip voorgeschoteld. Hierbij moeten ze vier woorden noteren, waarvan ze denken dat deze het meest plausibel zijn die erbij passen. Ieder goed geraden woord levert punten op.

 

Voor wie?

Bovenbouw

 

Hoe lang?

Ongeveer een lesuur.

 

Hoe werkt het?

Er worden teams gevormd. Ieder team krijgt een wisbordje. Vervolgens worden er verschillende rondes gespeeld met daarin vragen over de desbetreffende stof. De antwoorden worden gegeven op de wisbordjes. Na elke vraag worden deze omhoog gehouden en worden er punten toegekend bij juiste antwoorden. Zo spelen de leerlingen de competitie tegen elkaar uit.

 

Historisch redeneren

Per ronde wordt er een ander component van historisch redeneren aangehaald:

Ronde 1: puzzel

In de ronde puzzel is er aandacht voor 'substantieve concepten', aangezien leerlingen de juiste koppelingen tussen begrippen moeten leggen.

 

Ronde 2: 3-6-9

In de ronde 3-6-9 staan 'historische vragen' centraal.

 

Ronde 3: open deur

In de ronde open deur staan 'substantieve concepten' en 'contextualisatie' centraal, gezien leerlingen bij een gegeven persoon/begrip/gebeurtenis de juiste associaties moeten leggen.

 

Wat levert het op?

  • Leerlingen zijn bezig met diverse componenten van historisch redeneren.
  • Leerlingen leren samen te werken.
  • Leerlingen zijn in een quizvorm bezig met het herhalen van de stof.