Wat zijn Begrippenposters precies?

Begrippenposters is een werkvorm dat inzetbaar is binnen het middelbaar geschiedenis- en maatschappijleesonderwijs. Het zijn posters waarin steeds een ander begrip/vaktaal woord centraal staat.

 

Wat kunnen docenten/leerlingen met deze werkvorm?

  • Docenten kunnen begrippenposters inzetten als werkvorm binnen de les.
  • Leerlingen kunnen begrippenposters downloaden om er mee te kunnen leren.

 

Bij het kopje 'onderzoek' kan je het wetenschappelijke onderzoek en de onderbouwing over de effectiviteit van begrippenposters bekijken.



Hoe zijn begrippenposters opgebouwd?

Begrippenposters bieden een handvat om de 'taal van  geschiedenis/ maatschappijleer' beter te leren begrijpen. In kleine stapjes gaan leerlingen aan de slag met het ontleden van een historisch begrip. Dit gebeurt in verschillende stappen:

  • Stap 1: leerlingen gaan eerst in hun methode naar de betekenis van het begrip zoeken. Veelal staan begrippen gearceerd met een bijhorende uitleg. Deze betekenis nemen ze over op het bovenste vlak van de begrippenposter.

 

  • Stap 2: vervolgens gaan leerlingen het begrip 'ontleden'. Dit doen ze in het linkervlak van de begrippenposter. Hierbij geven ze antwoord op vragen als: welke synoniemen kan je bedenken voor dit begrip?/ waar komt dit begrip vandaan?/ geef een eigen definitie van het begrip.

 

  • Stap 3: bij iedere begrippenposter hoort een unieke QR-code, waar extra informatie over het begrip te vinden is. Bij de derde stap van het maken van de begrippenposters moeten leerlingen deze code met hun device scannen, de bijhorende informatie lezen en bekijken, en vervolgens de vraag uit het middelste vlak beantwoorden. Deze vraag is veelal toegespitst contextualiseren.

 

  • Stap 4: in het rechtervlak van de begrippenposters moeten de leerlingen het begrip kunnen toepassen in een nieuwe context.

 

  • Stap 5: alleen van toepassing op historische begrippenposters

Docentenhandleiding Begrippenposters
PDF – 1.018,4 KB 62 downloads