Uitleg werkvorm

Wat?

Leerlingen gaan aan de hand van een fictief verhaal, keuzes maken over welke historische personen tijdens dit verhaal gaan afvallen. Hierdoor oefenen de leerlingen met significantie.

 

Voorbereiding

Zorg ervoor dat iedere leerling een werkblad krijgt. Onder het kopje 'downloads' staan mijn uitwerkingen van deze opdracht.

 

Voor wie?

Onderbouw en bovenbouw voortgezet onderwijs.

 

Hoe lang?

25 minuten, inclusief nabespreken.

 

Hoe werkt het?

De leerlingen krijgen een aantal historische personen toegewezen die ze moeten invullen in een verhaal. In dit verhaal vallen er steeds personen af. Uiteindelijk blijft er een persoon over. De leerlingen moeten zelf bepalen wie er overblijft en waarom. Ook moet de leerling de voorgaande keuzes kunnen beargumenteren.

 

Historisch redeneren

Deze werkvorm is gebaseerd op de 'luchtballon' werkvorm van Seixas en Morton. Leerlingen oefenen met historische significantie, omdat ze moeten bepalen welke historische persoon ze het meest belangrijk vinden om 'over te houden'. 

 

Wat levert het op?

  • De leerling leert omgaan met het concept 'significantie'.

Gebruikte literatuur

  • Seixas, P., & Morton, T. (2012). The big six historical thinking concepts.