Uitleg werkvorm

Wat?

Leerlingen krijgen kaarten met daarop verdwenen beroepen met bijhorende omschrijvingen. Ze moeten juiste combinaties van kaarten maken.

 

Voorbereiding

  • Download de kaartjes die bij deze opdracht horen.
  • Om de kaartjes langer mee te laten gaan: knip en lamineer de kaartjes.

 

Voor wie?

Bovenbouw voortgezet onderwijs.

 

Hoelang?

25 minuten (inclusief nabespreken).

 

Hoe werkt het?

Geef de leerling (of leerlingen als je ze in groepjes laat werken) gehusseld alle kaartjes. Er moet een juiste combinatie gemaakt worden van verdwenen beroep, omschrijving van het beroep en uitleg waarom het verdwenen is.

 

Zodra de leerlingen klaar zijn met de opdracht laat je ze de gemaakte combinaties nakijken en daar waar nodig op de juiste plek leggen.

 

Bespreek de opdracht na. Hierbij zou je de volgende vragen kunnen stellen:

  • Welk beroep is je het meeste opgevallen en waarom?
  • Had je al eens van een van de beroepen gehoord?
  • Welk beroep uit onze tijd zal ooit verdwijnen denk je?

 

Historisch redeneren

In deze opdracht gaan de leerlingen aan de slag met het ordenen van bronnen.

 

Wat levert het op?

  • Leerlingen werken aan contextualisering over Nederland in de periode na de Tweede Wereldoorlog.
  • Leerlingen werken met bronmateriaal.
  • Leerlingen leggen verbanden tussen geschreven- en beeldbronnen.

 

Gebruikte literatuur:

  • Seixas, P., & Morton, T. (2012). The big six historical thinking concepts.
  • Van Drie, J., & Van Boxtel, C. (2007). Historical reasoning: towards a framework for analyzing students’ reasoning about the past. Educational Psychology Review, 20(2), 87–110. https://doi.org/10.1007/s10648-007-9056-1