Uitleg werkvorm

Wat?

Leerlingen gaan door middel van een historische variant van het “wie is het spel?” aan de slag met de historische personen.

 

Voorbereiding

Je hebt de volgende zaken nodig om deze werkvorm te kunnen maken:

  • Verschillende 'wie is het?' spelborden. Deze worden nieuw in winkels verkocht, maar zijn ook te vinden op verschillende tweedehandssites.
  • Template voor in het spelbord (te downloaden op deze pagina).
  • 24 historische personen die in de template komen te staan.

 

Voor wie?

Voor iedere jaarlaag en onderwerp zou een template ontwikkeld kunnen worden. Op de afbeeldingen zie je leerlingen uit vmbo-tl 4 'wie is het?' spelen met de historische personen die ze moeten kennen voor het examen.

 

Hoe lang?

Ongeveer 10-15 minuten. Indien je niet voldoende spelborden hebt voor de gehele klas, dan zou je deze werkvorm kunnen combineren met een andere werkvorm (bijvoorbeeld: het verboden woord) en de leerlingen van werkvorm laten wisselen na een tijd gespeeld te hebben.

 

Hoe werkt het?

  • De leerlingen krijgen een “wie is het?” spelbord met daarin een template met historische figuren.
  • Er geldt één duidelijke spelregel: er mogen geen vragen worden gesteld over uiterlijke kenmerken. Je wilt namelijk voorkomen dat leerlingen vragen gaan stellen zoals “heeft deze persoon een snor?”, maar juist “was deze persoon een socialist?”. 
  • Iedere leerling kiest een historisch persoon uit dat de andere leerling moet raden. Over en weer stellen ze vragen aan elkaar, waardoor ze steeds een aantal personen kunnen uitsluiten, dit doen ze door de vakjes dicht te doen wanneer een leerling denkt dat deze persoon het niet is.
  • Uiteindelijk blijft er één persoon over. Als de leerling de juiste persoon geraden heeft, dan is er een punt verdiend.
  • De leerling die als eerste vijf personen heeft geraden heeft gewonnen.

 

Variant: voor een mentorklas is het ook heel leuk om een "wie is het?" te maken met foto's van alle leerlingen die in de klas zitten. Leerlingen moeten dan vragen stellen, zodat ze elkaar beter leren kennen.

 

Wat levert het op?

Deze opdracht zorgt ervoor dat leerlingen historische begrippen, gebeurtenissen en ontwikkelingen kunnen koppelen aan historische personen.