Online verzamelplaats voor werkvormen binnen het geschiedenis- en maatschappijleer onderwijs!

Uitleg werkvorm

Wat?

Leerlingen gaan 'ervaren' hoe het is om klassieke kunst te maken.

 

In het kader van de cultuurscholing die ik volgde van Wolf Brinkman, voerde ik deze opdracht uit in HAVO 4. In deze scholing maakten we kennis met de cultuurbouwstenen die Wolf Brinkman heeft ontwikkeld. Op basis van die bouwstenen heb ik deze les ontworpen.

 

Voorbereiding

  • Een half pak zelfdrogende klei per leerling.
  • Onderleggers voor op de tafels.

 

Voor wie?

Onderbouw en bovenbouw voortgezet onderwijs.

 

Hoe lang?

Één lesuur, inclusief nabespreken.

 

Hoe werkt het?

  • Leerlingen doen eerst een kort onderzoek naar de betekenis en kenmerken van klassieke kunst.
  • Aan de hand van het onderzoekje krijgen leerlingen de vrijheid om van klei een klassiek kunstwerk te maken.

 

Historisch redeneren

Deze opdracht sluit aan op de theorie van Doing History van Levstik en Barton. Leerlingen moeten geschiedenis volgens deze theorie meer ervaren, dan alleen maar theorie consumeren.

 

Wat levert het op?

  • Leerlingen zijn actief bezig met de term 'klassieke kunst'. De eerste reactie van leerlingen laat zien dat ze het vooral grappig vinden. Gedurende de opdracht komen er inhoudelijke vragen zoals "maakten ze het echt zo?" en "voldoet dit aan de kenmerken?".

Gebruikte literatuur