Uitleg werkvorm

Wat?

Leerlingen gaan naar verschillende gebeurtenissen uit de Koude Oorlog kijken. Hierbij gaan ze kijken wat de 'hetere' en de 'koelere' momenten waren.

 

Voorbereiding

  • Maak kaartjes van de gebeurtenissen uit de Koude oorlog die je wilt behandelen. Zorg ervoor dat de kaartjes geknipt (en eventueel geplastificeerd) zijn.
  • Maak een blad waarop de leerlingen kunnen aangeven hoe 'heet' of 'koud' ze een bepaalde gebeurtenis vonden.

Mijn uitwerkingen van deze werkvorm staan onder 'Downloads'.

 

Voor wie?

Voortgezet onderwijs.

 

Hoe lang?

25 minuten.

 

Hoe werkt het?

  1. Leerlingen gaan de kaartjes op juiste volgorde leggen.
  2. Daarna gaan ze per gebeurtenis aangeven op het werkblad hoe 'warm' of hoe 'koud' ze de gebeurtenis vinden.
  3. Tot slot leggen ze een warme thermometer bij de gebeurtenis die ze het meest 'heet' vinden en een koude thermometer bij de meest 'koude' gebeurtenis.

 

Historisch redeneren

Deze werkvorm is gebaseerd op het duiden van historische significantie (Seixas & Morton, 2012) en argumentatie (Van Drie & Van Boxtel, 2007).

 

Wat levert het op?

  • Leerlingen zijn bezig met het verschil in significantie van historische gebeurtenissen.
  • Door per gebeurtenis aan te geven in hoeverre deze 'warm' of 'koud' was, krijgen de leerlingen een overzicht van hoe dit voor de gehele Koude Oorlog eruit ziet.

 

Gebruikte literatuur

  • Seixas, P., & Morton, T. (2012). The big six historical thinking concepts.

  • Van Drie, J., & Van Boxtel, C. (2007). Historical reasoning: towards a framework for analyzing students’ reasoning about the past. Educational Psychology Review, 20(2), 87–110. https://doi.org/10.1007/s10648-007-9056-1