Uitleg werkvorm

Wat?

Leerlingen maken een weekmenu voor een jagers-verzamelaars samenleving. Hierbij worden ze gedwongen om zich in te leven in de levenswijze van de eerste mensen.

 

Voorbereiding

Om deze werkvorm te kunnen uitvoeren zijn de volgende materialen nodig:

  • Papier (A4 of A3-vellen)
  • Kleurpotloden.
  • Informatie over de eetpatronen van jagers-verzamelaars. Ik laat mijn leerlingen hier filmpjes bij kijken, maar je zou de informatie natuurlijk ook op papier kunnen aanleveren.

 

Voor wie?

Onderbouw voortgezet onderwijs.

 

Hoe lang?

Deze werkvorm duurt ongeveer twee lesuren. Als leerlingen langer de tijd nodig hebben om hier aan te werken, dan zouden ze dit thuis kunnen afmaken.

 

Hoe werkt het?

Leerlingen krijgen de opdracht om zelf een weekmenu samen te stellen voor jagers en verzamelaars. Hiervoor gaan de leerlingen eerst kort onderzoeken wat ze zoal aten. Vervolgens stellen ze aan de hand van deze informatie zelf een weekmenu samen. Ze krijgen de creatieve vrijheid om dit vorm te geven.

 

Historisch redeneren

Deze opdracht sluit aan op het component 'contextualiseren' van Van Boxtel en Van Drie. Leerlingen proberen zich in te leven in het eetpatroon van jagers-verzamelaars.

 

Wat levert het op?

  • Leerlingen proberen zich in te leven in het eetpatroon van jagers-verzamelaars.

 


Gebruikte literatuur:

  • Van Drie, J., & Van Boxtel, C. (2007). Historical reasoning: towards a framework for analyzing students’ reasoning about the past. Educational Psychology Review, 20(2), 87–110. https://doi.org/10.1007/s10648-007-9056-1